Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
@ MA.RADIO by Steve Cardigan

23/04/2025 / Renzo Foncke

Waarom je plots mensen ziet dansen in koffiebars en bakkerijen

Slimme marketingstunt of staat het klassieke uitgaansleven onder druk?

Raves op klaarlichte dag in koffiezaken en bakkerijen trekken feestgangers aan die geen hele nacht slaap willen opgeven. Een slimme marketingstunt of is het klassieke uitgaansleven aan het uitsterven? 

Overdag gezellig dansen met vrienden in een bakkerij of een koffiezaak. Het klinkt niet alleen leuk, je spaart er ook je slaap en welzijn van de ochtend erna mee. In plaats van om vier uur ’s nachts uit een donkere club te strompelen, fiets je nu om zes uur ’s avonds voldaan naar huis. De volgende dag ben je fris genoeg om te werken of om naar een familiefeest te gaan. Minder kans op een kater, slaaptekort of dinsdagdip. 

Ochtend- en dagraves winnen aan populariteit. Het lijkt voornamelijk bij Gen-Z in de smaak te vallen, niet toevallig de groep die vaker de bank verkiest dan de club. 'Jongeren gaan steeds bewuster uit. Ze geven sneller de voorkeur aan grootschalige festivals of concerten dan elke week te feesten, zoals vroeger meer gedaan werd', vertelde Elisah Vandaele van VIERNULVIER aan De Standaard zo'n jaar terug. 

AM RADIO
©

AM RADIO

De dj neemt plaats naast de barista en voorziet de plek van housemuziek. Omstanders sippen iced latte, schuifelen op de tonen van de muziek en socializen met vrienden. Het hoeft trouwens niet bij koffiezaken te blijven. Dansfeesten vinden tegenwoordig ook plaats in bakkerijen, supermarkten of andere locaties die normaal niet zozeer als dansvloer fungeren. 

Waar het concept ooit is ontstaan, blijft vaag. Wel zijn er enkele duidelijke trendzetters. Wie ooit naar ADE ging – hét internationale trefpunt voor de elektronische muziekscene – is misschien al eens in een bakery rave beland. Mensen staan letterlijk tussen de stokbroden en de koffiekoeken te dansen. Bakery Session is een feestconcept van de Franse dj Aazar

Ook het Amerikaanse label Putyouon Music Group van dj en curator Steve Cardigan gaf de trend een stevige duw in de rug. Op 21 september vorig jaar organiseerde hij met AM.RADIO de eerste morning coffee set in Boulevard Coffee in Venice. Sindsdien palmt hij koffiezaken in over gans de Verenigde Staten, met dj's als Louis The Child en Daniel Allan op de affiche.

Door de jaren heen is het al duidelijk geworden dat er met nieuwe feestconcepten en locaties wordt geëxperimenteerd. Op de 24 uursfeesten van Horst Club kan je even uitblazen in slaap- en ontspanningsruimtes, wat wijst op meer aandacht voor comfort. Listen Festival vormde het Centraal Station en het tunnelcomplex onder Louiza om tot rave-setting. Doel Festival combineert muziek met kunsttentoonstellingen in het verlaten havendorpje. Zeg't maar. De feestganger wil en zal geprikkeld worden. Als gevolg vernieuwt het uitgaansleven non-stop. Harde cijfers ontbreken, maar we merken op dat overdag feesten in trek is onder het uitgaansvolk en dat de scene daarop inspeelt. Denk aan: de zondagen van Sundaze Brussel of Disco Déjeuner, waar je al dansend kan brunchen. 

Promostunt

Het idee om koffiebars om te toveren tot pop-updansfeesten ging intussen de wereld rond. Ook bij ons springen evenementorganisaties graag op de hype. Zo organiseerde Hangar op 6 april een koffierave in Café de la Presse in Brussel. Het was een promoactie voor Hangar Festival dat later deze maand doorgaat naast de Heembeekkaai. Enkele maanden geleden gaven ze een soortgelijk feest in de hamburgertent Rambo Burger om diens gloednieuwe smaaksensatie The Hangover in te luiden.

Het is duidelijk dat de retailsector munt slaat uit de hype. Antwerpse dj BAVR draaide onlangs plaatjes in Le Pain Quotidien in Antwerpen. Op 17 maart bundelden multinationals Nespresso en Oatly hun krachten voor een Morning Rave. Ze transformeerden de Nespresso Boutique aan de Louizalaan in een energieke ochtendclub met beats van StuBru-dj Bibi Seck en een ontbijt van chef Paul Delrez. Ook dit feest kaderde in een lancering: een nieuwe limited edition koffiecapsule. Zo’n feesten gaan dus vaak gepaard met commerciële doeleinden. 

@lepainquotidienhq

Here for more coffee fueled raves 🙋‍♀️

♬ original sound - Le Pain Quotidien

Win-winsituatie 

Je ziet dat evenementenorganisaties en handelszaken samenspannen en nieuwe wegen zoeken om hun activiteiten aan te bieden. Het is een win-winsituatie. Bedrijven profiteren ervan. Ze promoten hun commerciële activiteit op een creatieve manier. Weet wel dat niet elke koffierave een reclame-actie is. Verder is het ook gemakkelijker om te organiseren dan een evenement ’s nachts. Nachtlawaai is een terugkerend probleem in grootsteden bij het vinden van een feestlocatie of vergunning. Als je je feest overdag organiseert valt er een groot, bureaucratisch struikelblok weg. 

Tegelijkertijd spelen de organisators slim in op de behoeften van Gen-Z, die in verschillende Vlaamse kranten wel eens wordt afgestempeld als de thuisblijfgeneratie. Veel tieners en jonge twintigers blijven liever thuis dan dat ze leeftijdsgenoten ontmoeten in lawaaierige cafés of nachtclubs, lezen we in een recent artikel van De Morgen. Overdag uitgaan heeft heel wat voordelen. Je behoudt je levensritme en je hoeft je niet zorgen te maken over de laatste of eerste trein huiswaarts. Bovendien is het veiliger. Als je het nieuws een beetje volgt, verschiet je er niet meer van dat mensen nachtelijke uitjes vaker links laten liggen. Grensoverschrijdend gedrag, queerfobie en spiking schaadt het nachtleven. 

@hangarbe This concept finally lands in Brussels: iced coffee + house music to kickstart your Sunday morning. ☕+🕺= Morning:wav Stay tuned for the next edition. #Brussels #MorningWav #IcedCoffee #HouseMusic #SundayMorning #CoffeeAndDance ♬ iluv Effy X Mall Grab - Front Right

In dat opzicht bieden koffiebarraves een goede middenweg voor jongeren en beantwoorden ze perfect aan de vraag: hoe kunnen we veiliger uitgaan, zonder dat het saai wordt. Dansen op een veilige plek op veilige uren zonder je slaap en plannen van de volgende dag te cancelen is in de ogen van veel mensen een mooi alternatief voor het nachtbraken. Ook het dalend alcoholgebruik speelt hierin een rol. Steeds minder jongeren tussen 12 en 18 jaar geven aan alcohol te gebruiken, zo leert een grootschalig onderzoek van het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD)*. Veel jongeren omarmen soberheid. De koffiebar maakt van de iced latte een prima alcoholvrij alternatief. ‘Steeds meer mensen willen blijven uitgaan, maar tegelijkertijd comfortabel blijven. Dat geldt ook voor andere generaties’, zegt Alya Dirix van de Brusselse nachtraad in een interview met BRUZZ dat begin april verscheen. 

*Het alcoholgebruik bij tieners daalt, maar blijft hoog. In 2023 (het jaar waarin de laatste meting werd gehouden) dronk iets meer dan de helft (53,5 procent) ooit alcohol, waar dat 10 jaar geleden nog tweederde was. Voor meer info kan je terecht op de website van VAD.

Feesten die overdag doorgaan in out-of-the-box locaties zoals koffiebars gaan de klassieke clubcultuur niet omverwerpen. Wel kunnen ze concurreren met clubs en organisaties die enkel nachtelijke feesten aanbieden. Of ze meer zijn dan een hype, moet nog blijken. Hun groeiende populariteit wijst wel op een culture shift: de omslag naar overdag veilig en comfortabel feesten.

Zin gekregen om te gaan dansen in een koffiebar of bakkerij? Hieronder vullen we evenementen aan.

Kopfoto: © AM.RADIO