Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto van Hardwell, gemaakt door Rein Kooyman

16/02/2025 / Ruben SchruersRuben Schruers

De renaissance van big room

Strop de mouwen alvast maar op, de handen gaan weer in de lucht. Het ooit razendpopulaire EDM-subgenre big room maakt een comeback.

Het ooit razendpopulaire EDM-subgenre big room maakt een comeback. Met zijn krachtige kicks, melodieuze synths en eenvoudige, maar aanstekelijke vocals, definieert het een geluid dat iconische festivals als Tomorrowland, EDC en Ultra naar grote hoogten bracht. Toch heeft het genre in de afgelopen tien jaar flink aan populariteit ingeboet.

Het is 2012 en we staan op de uitgestrekte weide van Tomorrowland. De eenvoudige, maar krachtige melodie van Hardwells 'Spaceman' galmt door de immense geluidstorens. Duizenden handen zwaaien synchroon door de lucht, terwijl het publiek luidkeels de aanstekelijke noten meebrult. De buildup doet de stroboscopen op volle toeren draaien, en dan—de drop. CO₂-kanonnen schieten mist over de menigte, confetti vult de lucht. Het publiek springt in extase op en neer, hoogstwaarschijnlijk gepaard met de nodige “eh-oh” klanken.

Foto van Tomorrowland 2024, gemaakt door Tomorrowland, in opdracht van Tomorrowland
© Tomorrowland

De hoogdagen van het genre waren gekenmerkt door de ritmische beat van 'Greyhound' - Swedish House Mafia, 'Animals' - Martin Garrix of 'Mammoth' - Dimitri Vegas and Like Mike. Deze laatsten zijn dan ook belangrijke spelers geweest in het maken en verspreiden van het ooit zo geroemde genre. Ze zijn kind aan huis bij Tomorrowland. 

Maar zoals bij elke hype volgt op het hoogtepunt onvermijdelijk een neergang. De producers en dj’s die ooit bekend stonden om hun pompende big room-beats, zijn in de loop der jaren overgestapt naar andere subgenres zoals techno, trance of dance-pop. Muziek moet renderen, muziek moet beluisterd worden en zo raakte het ooit zo glorieuze verhaal van big room langzaam in de vergetelheid.

Foto  van Tomorrowland
© Tomorrowland

Nu, tien jaar later, lijkt het tij te keren. Grote namen als Hardwell, Steve Aoki en KSHMR wagen zich opnieuw aan het genre dat hen ooit groot maakte. Maar ook een nieuwe generatie artiesten, zoals Alle Farben, Morten en Vion Konger, blazen big room nieuw leven in. Samen zorgen ze voor een veelbelovende heropleving van het ooit zo dominante geluid dat vele festivals veroverde. 

Dat big room opnieuw in trek is bij producers, blijkt uit recente cijfers van Splice, een toonaangevend platform voor samples en presets. Zij rapporteren een indrukwekkende stijging van 188,9% in het downloaden en gebruiken van big room-samples in de afgelopen twee jaar, een duidelijk signaal dat het genre weer aan populariteit wint.

Een mogelijke verklaring hiervoor is het "larger-than-life" gevoel dat big room oproept. De euforie van samen synchroon springen, handen in de lucht zwaaien en je laten overweldigen door een spektakel van licht en vuurwerk—het zijn precies die elementen die het publiek jarenlang heeft moeten missen door de pandemie. Misschien werd dat verplichte binnenblijven in een appartement net iets té underground? Hoe dan ook, big room is terug. De renaissance van het genre is officieel begonnen.

Kopfoto: © Rein Kooyman