Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto  van Lab23, gemaakt door  beau.vm

22/03/2023 / Pieter-Jan Nerinckx

#zaakvandemaand: Lab23 (Gent)

Nog maar een jaar oud en nu al een gevestigde waarde

Platen zijn hot as fuck! Thomas Haelterman begon eind 2021 met Lab23, een platenwinkel op een steenworp van het Gentse Gravensteen. Met nog maar een jaar op de teller ontpopte de shop zich tot een vaste waarde in de bruisende Arteveldestad, maar dat wouden we graag met onze eigen ogen zien. We trokken daarom naar de Burgstraat voor een bezoekje aan deze gezellige winkel en een fijne babbel met eigenaar Thomas. 

Vanwaar kwam het idee om met de winkel te starten?

’t Is altijd een beetje een droom van mij geweest om zelf een platenzaak te openen. Ik draaide op feesten en was altijd met muziek bezig. Later begon ik als technieker in de event sector, maar door de coronacrisis was er voor ons geen werk meer. Hierdoor had ik extra tijd om die droom uit te werken en zo heb ik uiteindelijk de stap durven zetten om er toch mee te beginnen. En voilà, Lab23 was geboren!

En had je dan geen schrik om met de winkel te beginnen tijdens de pandemie?

Ik ben eigenlijk net begonnen toen alles wat loskwam. In december 2021 is de shop opengegaan en ik denk dat de regering al rond september 2021 de regels versoepelde. Het uitgaansleven stond nog op een lager pitje, maar voor winkels was het wel best oké. 

(Lees verder onder de afbeelding.)

Foto  van Lab23, gemaakt door  beau.vm
Thomas Haelterman (Eigenaar). © beau.vm

Wat zijn voor jou de belangrijkste eigenschappen van een platenwinkel?

Ten eerste is dat een sterk aanbod, waar je zelf ook iets van kent. In mijn geval is dat nichemuziek, minder mainstream, waar ik zelf een grote feeling mee heb. Als je er zelf dan in thuis bent, je cliënteel leert kennen en dingen kunt aanraden aan terugkerende bezoekers, kom je al heel ver. Wanneer ze binnenkomen, moet je eigenlijk kunnen zeggen: ‘Ah, dat moet ik die laten horen!’ Dat vond ik zelf ook heel chill als ik in een platenwinkel kwam. 

Al is dat niet alles, natuurlijk. Ik probeer ook een leuke, toegankelijke en gemoedelijke sfeer creëren in de winkel. Kom je hier binnen, dan krijg je gerust een pintje of een koffie. Je kan je hier op het gemak in de zetel zetten en naar een plaatje luisteren voor je die koopt. De shop moet ook fungeren als ontmoetingsplek voor dj's, organisatoren en muziekliefhebbers. 

Soms organiseer je ook eens een eventje in de winkel, toch?

Ja, dat doen we ook. Op vrijdag en zaterdag komen mensen hier wel eens wat platen draaien. Maar voor de buren proberen we dat soms wel wat te beperken. We moeten met hen ook rekening houden. 

Je sprak daarnet over die nichegenres die je aanbiedt. Is dat belangrijk om je te kunnen plaatsen binnen het Gentse aanbod van platenzaken?

In Gent zijn er al redelijk wat platenwinkels en ik wou hen niet in de weg lopen. Wat ik aanbied, hebben de anderen niet of toch maar beperkt. Hier in de shop komen ook mensen die op zoek zijn naar muziek die ik niet verkoop en die verwijs ik gewoon door naar mijn collega-platenwinkel. En omgekeerd gebeurt dat ook. Dan hoor ik van een nieuwe klant dat een andere platenwinkel hem heeft doorverwezen naar hier. Dat is ondertussen een soort van wisselwerking geworden. Dus er is geen echte concurrentie hoor. Ik verkoop andere dingen en we steunen elkaar daarin. Ik zie de anderen dan ook meer als mijn collega’s dan als rivalen. 

(Lees verder onder de afbeelding.)

Foto  van Anastatica, gemaakt door  beau.vm
Anastatica (DJ). © beau.vm

En hoe ga je zelf op zoek naar nieuwe muziek?

Daar ben ik wekelijks mee bezig. Ik check constant nieuwe releases. In het begin was dat wat ik kende. De eerste dingen die hier binnenkwamen, waren platen die ik dus zelf luisterde, maar gaandeweg heb ik via de klanten heel wat andere labels ontdekt. Het meeste dat ik binnenkrijg luister ik natuurlijk eerst zelf. Ten tweede moet je ook bijhouden wat goed verkoopt. Dat bestel ik dan bij of ik ga op zoek naar dingen in een soortgelijke stijl. De tweedehandscollecties check ik wat meer op het gevoel. 

Wat was voor jou de beste platenzaak die je hebt bezocht?

Ja, dat is moeilijk. De eerste platenzaak die ik zelf bezocht was Wally’s Groove World in Antwerpen, wat nog altijd een fenomeen is in de wereld van vinyl. Later ging ik vaak naar Toolbox in Parijs. Die hebben een zalig aanbod, waarin ook de muziek van onze soundsystem (Exit23) een plaatsje kent. De eigenaar heb ik zo door de jaren heen leren kennen en hij heeft mij ook erg goed geholpen toen ik met de shop startte. Daar is ondertussen een mooie samenwerking uit gegroeid.

Hetzelfde geldt voor Unit Shop in Breda. Da’s een winkel waar ik erg naar opkeek bij het oprichten van Lab23. Die zaak heeft altijd al een prachtig aanbod aan uptempo underground stijlen gehad en daar was ik zelf zot van toen ik jong was. Later trok ik ook naar Rush Hour of Killa Cutz in Amsterdam. In die winkels kan ik nu nog uren spenderen en geld uitgeven. (Lacht.)

Welke plaat kreeg je onlangs binnen die onze lezers absoluut moeten beluisteren?

Hazardous Voltages 07 van Subway Shamans, dat zijn twee maten van mij die deze zalige plaat hebben uitgebracht. Er zijn niet genoeg woorden die de genialiteit van deze muziek kunnen beschrijven. Mr. Gasmask en Epidemie zijn twee legendarische muzikanten, die als duo het beste uit elkaar halen, en die zich op een erg hoog niveau van producen bevinden. Ze zijn allebei zo bescheiden over hun kunnen als producers en daarom wil ik deze plaat misschien wel extra in de spotlight zetten. De twee tracks zijn allebei een mindblowing combinatie van trance, acidcore en tekno. Ik kan er nog uren over doorgaan, maar ik zou zeggen: ‘Luister vooral zelf eens.’

Kopfoto: © beau.vm

Hey, jij daar!

We steken met de What Happens crew erg veel tijd in het cureren van evenementen en het schrijven van artikels, maar veel feedback krijgen we over het algemeen niet. Daarom hebben we een korte enquête opgesteld, om even te checken of we het nog steeds goed doen. Heb je een paar minuten? Het zou ons gigantisch hard helpen.

Breng me naar de enquête