Paul Woolford

26/05/2016 / Sophie Daniels

#REVIEW: Paul Woolford – Mother & Child EP

Paul Woolford komt op 3 juni met zijn Mother & Child EP op Hotflush, het label van Paul Rose aka Scuba. Het is Woolfords derde soloplaat op het label, eerder blies hij ons al omver met krakers als Untitled en MDMA. De release is een ontdekkingstocht naar de toevoeging van een dieper, gevoeliger aspect aan zijn oeuvre. Als resultaat schotelt hij ons twee melodieuze composities voor rond hetzelfde thema.

De titelplaat Mother & Child combineert lange en korte strijkers in een dromerig en zachtjes ontluikend muziekstuk. Hoewel er een broeierige, ietwat dreigende sfeer heerst in het nummer, blijven de roots ervan wel op de dansvloer liggen want dat is nu eenmaal Woolfords oorsprong. Hij bereikt dit door de toevoeging van een simpele maar snedige dansbeat die niet te stevig is zodat hij nooit overheersend wordt. Mother & Child is een mooi uitgebalanceerd geheel, perfect om op de dansvloer weg te dromen. Van ons mag die Woolford zeker zijn zachtere kant blijven exploreren.

De diepe, bedachtzame symfonie van de titeltrack wordt nog benadrukt in Mother & Child Divided. Daarin schrapt hij alle ritmische elementen om over te blijven met een prachtige, puur pareltje. De nadruk ligt nu op de strijkers, de synths en het uitpuren van diezelfde broeierige, dromerige sfeer van het origineel. Wat hij oplevert is een verleidelijk, dramatisch en cinematografisch meesterwerk.

Woolfords plaat wordt door Hotflush Recordings uitgebracht op 3 juni. We zijn ervan overtuigd dat deze release de danspodia van de verschillende zomerfestivals mee kleur zal geven, mis hem dus zeker niet!

Foto credits: Tailored communication