Techno is een lifestyle zegt men wel eens. Techno verbindt mensen met elkaar en zorgt voor een community gevoel. Maar misschien nog meer, verbindt techno mens en machine. Want zonder een van deze schakels zou ons geliefde genre niet bestaan. En die relatie mens-machine draagt ook meteen bij tot het futuristische karakter van techno. Kozzmozz focust dan ook op deze gedachten in hun volgende editie op 23 april in hun gekende thuisbasis Vooruit.
Als er één artiest is die als het ware een geheel vormt met zijn machines, dan is het wel Jeff Mills. Lang heeft de Kozzmozz-crew niet moeten twijfelen om van zijn beschikbaarheid te profiteren. Voor hem zijn thema’s als ruimtereizen, science fiction en technologische evoluties doorslaggevend geweest in zijn dj-carrière. Zowel bij zijn vroegste werk met de Underground Resistance crew als zijn eigen label Axis zien we de futuristische elementen terugkomen. En wat dan gezegd over zijn live-sets: 3 decks met ondersteuning van onder andere een 909 drum computer zorgen voor de perfecte chemie tussen man en machine. The Wizard is zeker en vast een verdiende titel voor deze grootmeester.
Daarnaast vertaalt hij zijn futuristische, muzikale visies ook naar de visuele wereld. Hij maakte een nieuwe soundtrack voor de meest gelauwerde film van de legendarische regisseur Lang, Metropolis. In 2000 uitgebracht op het Tresor label. Een jaartje later bracht hij Mono ter wereld, een installatie geïnspireerd op 2001, a Space Odyssey van Stanley Kubrick. In 2004 was het tijd voor een van zijn meesterwerken: de dvd Exhibitionist, waar zopas een derde deel van werd uitgebracht. Deze dvd’s laten je een reeks dj-sets zien, gefilmd vanuit verschillende hoeken. In 2013 volgde een soundtrack voor Lang’s geluidloze science fiction film Woman In The Moon en in 2015 kwam de documentaire Man from Tomorrow uit. Een film van Jacueline Caux over Jeff Mills himself die heel wat sci-fi futurisme bevat en waarbij ze vooral veel ruimte wou laten voor de subjectieve interpretaties en lichamelijke sensaties van de kijker.
Als er één artiest is die als het ware een geheel vormt met zijn machines, dan is het wel Jeff Mills. Lang heeft de Kozzmozz-crew niet moeten twijfelen om van zijn beschikbaarheid te profiteren. Voor hem zijn thema’s als ruimtereizen, science fiction en technologische evoluties doorslaggevend geweest in zijn dj-carrière. Zowel bij zijn vroegste werk met de Underground Resistance crew als zijn eigen label Axis zien we de futuristische elementen terugkomen. En wat dan gezegd over zijn live-sets: 3 decks met ondersteuning van onder andere een 909 drum computer zorgen voor de perfecte chemie tussen man en machine. The Wizard is zeker en vast een verdiende titel voor deze grootmeester.
Daarnaast vertaalt hij zijn futuristische, muzikale visies ook naar de visuele wereld. Hij maakte een nieuwe soundtrack voor de meest gelauwerde film van de legendarische regisseur Lang, Metropolis. In 2000 uitgebracht op het Tresor label. Een jaartje later bracht hij Mono ter wereld, een installatie geïnspireerd op 2001, a Space Odyssey van Stanley Kubrick. In 2004 was het tijd voor een van zijn meesterwerken: de dvd Exhibitionist, waar zopas een derde deel van werd uitgebracht. Deze dvd’s laten je een reeks dj-sets zien, gefilmd vanuit verschillende hoeken. In 2013 volgde een soundtrack voor Lang’s geluidloze science fiction film Woman In The Moon en in 2015 kwam de documentaire Man from Tomorrow uit. Een film van Jacueline Caux over Jeff Mills himself die heel wat sci-fi futurisme bevat en waarbij ze vooral veel ruimte wou laten voor de subjectieve interpretaties en lichamelijke sensaties van de kijker.
We kunnen de Man from Tomorrow wel bejubelen in woorden, maar je krijgt pas echt de juiste impressie als je zelf komt ervaren, dansen en luisteren. Een 3 uur durende, futuristische reis staat voor ons klaar, waarbij de symbiose tussen man en machines perfect geëtaleerd zal worden.
Natuurlijk heeft Kozzmozz nog hoge gasten geboekt voor onze ruimtereis. Eén daarvan is Head Front Panel. HFP ontstond als sub-label van Tabernacle Records en focuste op anonieme artiesten in 2014. Pas na een eerste live gig in Tresor kreeg de man behind een gezicht: John Heckle. Het was hij die achter de –meestal gelimiteerde- reeks explosieve techno tracks van Head Front Panel zat. Al vanop 15-jarige leeftijd begon John Heckle zijn carrière als dj, met residenties in en rond thuisstad Liverpool. Hij verwierf vrij snel een impressionante reputatie, te danken aan zijn uiterst snelle mixen en zijn affiniteit met hardware.
Net zoals Jeff Mills maakt ook Heckle gebruik van 3 decks en verschillende drum machines. Wie hem al meerdere bezig zag, weet dat geen enkele live-set hetzelfde zal klinken, onder meer te danken aan zijn grote collectie hardware. In zijn indrukwekkende carrière bracht hij onder meer platen uit op Mathematics Recordings, Tabernacle Records, Crème Organization en Lunar Disko. Heckle bracht twee albums uit, The Second Son en Desolate Figures, met daarnaast een hoop singles, remixes en EP’s. Voor Life on Titan, zijn debuut op Mathematics, kreeg hij een Qwartz Electronic Music Award. Wat zijn wij blij dat hij ons komt vergezellen op de space flight!
Ten slotte zijn er nog de gekende space lords, residents Spacid en Kr!z van het gevierde Token label. Zij zullen de controle over het ruimteschip overnemen in hun wel bekende en geliefde stijl en het in de perfecte baan van en naar de aarde brengen.
Wij kunnen al niet wachten om ons een te maken met de machines en ons te begeven naar intergalactische dimensies! Tickets zijn ook nog te koop!