Overslaan en naar de inhoud gaan
menu

20/09/2016 / SOPHIE DANIELS

RIMBU: The greatest of grazers (16/09)

Na de eerste RIMBU-editie met Ansome, UVB, Sleeparchive, Myler b2b Ossian en resident TWAN, was het deze keer de beurt aan Bas Mooy en zijn kompanen van MORD om Kompass Klub helemaal op stelten te zetten. Het beloofde een nacht vol snoeiharde kicks, acid synths en industrial percussie te worden.

Resident TWAN was al een uurtje aan zijn set bezig toen we de parking opscheurden. En aan de schaarse parkeerplaatsen te zien, kon je vermoeden dat de keet danig gevuld zou zijn. Eens aan de kassa, vlogen de zware bassen en hoge bpm's ons al om de oren en beklemde die hele donkere, rauwe jungle vibe ons helemaal. Dit beloofde een mooie avond te worden.

TWAN, die recent nog een een EP maakte samen met [KRTM], was al aan het laatste uurtje van zijn set toe. En wat een set! Bonkende distorted kicks tegen +135 bpm, de dansende menigte kon het wel smaken. Zelden zagen we een dj die het publiek zo vroeg op de avond al kon bespelen.



Na TWAN was het de beurt aan revelatie Endlec, waarvan we last-minute te horen kregen dat hij een liveset ging spelen. Hij ging verder op hetzelfde elan als zijn voorganger en de hoeveelheid industrial synths en percussie namen je anderhalf uur lang mee in zijn trip door Kompass. Ookal hou je niet van zijn muziek, Endlec is een streling voor het oog. Wat een energie er uit die man komt, je houdt het niet voor mogelijk.

Daarna begon MORD-labelbaas Bas Mooy aan zijn anderhalf uur durende shift. MORD Records kan zich zonder schamen één van de grootste technolabels van Nederland noemen. Met labelnights in Berghain en La Machine de Moulin Rouge in Parijs heeft Bas Mooy het tot de absolute top geschopt. Hij gaf jongens als Ansome en UVB een platform en bombardeerde hen tot absolute toppers in de scene.

Hoewel het leek alsof hij het iets rustiger aanpakte, was het zoals altijd weer een pure technoset waarbij je onmogelijk stil kon blijven staan. We hadden de indruk dat hij ons wat ademruimte wou geven na de twee knallers die hem voorgingen, maar hij leverde een superset af zoals we dat van hem gewoon zijn.

De heren van 138 stonden daarna klaar om ons een anderhalf uur mee te nemen in een bonkende analoge liveset. Na ze gezien te hebben op Where House eerder dit jaar, lagen de verwachtingen zeer hoog. En die vervulden ze met verve. Waar het in de Petrol leek alsof ze enkel maar konden rammen, voerden ze je deze keer mee in de futuristische acid sounds en constante industrial drums. Iets dat volledig in het plaatje paste.



Ansome en Keepsakes namen de closing duty op zich met een B2B set. Beiden hadden heel wat geniale releases de laatste maanden en hun populariteit blijft maar klimmen. Tweeënhalf uur lang werden kicks en baslijnen als kometen op ons afgeschoten, heel duister en donker. Een perfecte afsluiter voor deze tweede editie van RIMBU. Tot de laatste minuten bleef de dansvloer gevuld. Tot het tijd was om naar huis te gaan.

De -nog maar- tweede editie van RIMBU was meer dan geslaagd! De industriële setting van de club schreeuwt om concepten als dit, maar ook de 3D-effecten en visuals hadden een groot aandeel in het indrukwekkende plaatje. Een welverdiende vijf sterren voor deze nacht! Bij het naar buiten gaan kregen we een flyer met al een kleine teaser: 19 november komt de derde editie van RIMBU naar Gent!

Photo credits: Shoot Your Shot Photography