Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto  van Nachtschade

27/04/2023 / Pieter-Jan Nerinckx

Nachtschade organiseert samen met V23 eerste weekender

Wij spraken met één van Nachtschades oprichters Alex Ortega over de evoluties binnen de organisatie

In 2015 besloot een hechte vriendengroep, gepassioneerd door nightlife, het heft in eigen handen te nemen. Vanuit thuisbasis Halle organiseerden ze sindsdien het ene feest na het andere. Ze verlieten de Brusselse rand en kozen voor venues in Mechelen, Leuven, Antwerpen en onze hoofdstad. 

Wat begon met feestjes in de Leuvense Social Club is vandaag uitgegroeid tot een begrip in het Belgische nachtleven. Nachtschade brengt unieke concepten en innovatieve line-ups samen en versmelt ze tot één mooi geheel. Dit weekend slaan ze de handen in elkaar met het Limburgse collectief V23 voor hun eerste gezamenlijke weekender. Wij spraken met één van Nachtschades oprichters Alex Ortega over de evoluties binnen de organisatie.

Vanwaar kwam het idee om met Nachtschade te beginnen?

We hebben een vrij grote vriendengroep van 25 man waarmee we in 2015 besloten om samen te zitten om eens zelf iets te organiseren. We waren zelf ook altijd actief in het nightlife, als bezoeker weliswaar (lacht). Zonder echt veel ervaring in techniek, organisatie en productie zijn we er gewoon mee begonnen. We hebben elk 50 euro neergelegd en dat was het (lacht). 

Onze eerste feestjes gingen dan door in de Social Club van Leuven toen we 18 jaar waren en dat was plezant, hè. Het was in het begin ook nooit de bedoeling om het heel serieus aan te pakken. Voor ons was het belangrijkste om te kunnen feesten en voor de rest zagen we wel wat op ons pad kwam. Eigenlijk is dat nu nog zo, maar op een heel ander niveau natuurlijk.

Foto  van Nachtschade
© Nachtschade

Het is wel sterk hoe jullie zijn gegroeid. Jullie hebben ook al op zo veel plekken georganiseerd. Brussel, Halle, Leuven, Mechelen, Antwerpen,…

Dat was niet altijd een plezier hoor. Het zorgde ook voor problemen. Een andere plek betekent ook andere regels. Veel venues hebben ook een eigen agenda, wat evident is, want je kan niet alles zijn of doen. Het ding is dat wij daar ook onder geleden hebben, want wij zijn altijd begonnen met twee zalen en we hebben heel lang aan dat concept gehouden. Want met zo’n groot team heb je ook zeer uiteenlopende meningen over hoe een feest er moet uitzien. Maar ja, vind maar eens een venue met 2 goeie zalen. 

Al komen we uit de rand en Brussel had altijd al de grootste plek in ons hart. In 2020, vlak voor corona, zijn we in contact gekomen met de organisatie achter FFORMATT en daar konden we erg goed mee opschieten. Op dat moment hebben we ook besloten om nog slechts met 1 zaal te werken. Maar ja, door de crisis is die venue jammer genoeg overkop gegaan. We hebben toen wel besloten om in Brussel te blijven, mede omwille van het publiek, wat naar onze mening nog altijd het beste is. 

Jullie stijl is ook ietwat veranderd, hè.

Klopt, vroeger gingen we op zoek naar een programma voor 2 of soms zelfs 3 zalen. Dan was er tekno, hardcore en acidcore in zaal 1, techno en trance in zaal 2 en dub in zaal 3. Maar eerlijk, dat hou je niet vol. Corona was voor ons een goed moment om ons als collectief heruit te vinden. Nu gaan we op zoek naar artiesten die ergens tussen techno, trance en hardcore liggen. Dj's als Paul Seul, Animistic Beliefs, Yazzus, Narciss of Cardopusher passeerden zo al de revue en zijn een goed voorbeeld van de compromis die we hebben gesloten. Genres zijn dood, dus zo’n gekunstelde opdeling in zalen is niet meer van deze tijd. 

We kijken ook naar innovatie en originaliteit. We boeken niet graag artiesten die je zo vaak in Fuse of Kompass ziet staan. Dat hebben we ook gedaan met onze eerste 24H Rave. Je moet de artiest niet boeken omdat die een hoge ticketverkoop oplevert, maar omdat die in de stijl en het moment van de avond past. 

Foto  van Nachtschade
© Nachtschade

Nachtschade komt oorspronkelijk uit Halle. Is dat een goeie stad om te groeien als collectief?

Goh, daar heb ik een dubbel antwoord op. Langs de ene kant wel omdat de jeugd er heel actief bezig is met muziek. Je hebt er het Jeugdcentrum Eenders, waarvan we het bestuur altijd goed kenden. Er zijn ook grotere festivals als Spectakulo of de socio-culturele ontmoetingsplaats Pand356. Daarnaast komen soundsystems als Aku en Warboel ook uit onze stad, dus er is een sterke basis om te groeien. De intense verwevenheid van jeugdinitiatieven geeft je de kans om lokaal mooie contacten op te bouwen.

Langs de andere kant zit je in een kleine stad met weinig mogelijkheden. We deden vroeger bijvoorbeeld privéfeesten omdat er officieel weinig kon. En eerlijk gezegd, het enige echt grote Nachtschade event in Halle was in Van Diest. Maar hoe dat is gelukt, daar heb ik geen verklaring voor (lacht). Toch? Dat was in een woonwijk. De week van het event heeft de burgemeester onze aanvraag afgekeurd. Gek genoeg hebben we hem toch kunnen overhalen door ons lokale engagement te benadrukken. Plus, om 3u 400 jongeren de stad insturen is ook niet slim. Dan wacht je beter tot 5u, want dan zijn er treinen en bussen waarmee ze naar huis kunnen gaan.

Foto  van Nachtschade
© Nachtschade

Jullie gaan voor de eerste keer een samenwerking aan met een andere organisatie: V23. Hoe kwamen jullie met elkaar in contact?

Daar vraag je me iets. Hoe was dat nu weer? Oh, ja! Voor onze 24H Rave in Buda werd mij op een gegeven moment Cellvl aangeraden, die nu onder het alias Ax Emblem speelt. Die heeft toen een geweldige set neergezet en in de backstage zijn we aan de praat geraakt met zijn crew. De dynamiek zat direct goed: jong, speels en niet al te serieus (lacht). Op vlak van stijl komen wij ook uitstekend overeen dus dat was echt een match made in heaven

Jullie gaan altijd op zoek naar vette locaties. Deze keer is dat Imprimerie in Brussel. Hoe speelt de locatie een rol in jullie feesten?

De locatie is eigenlijk het allerbelangrijkste voor een feest, waarbij de bereikbaarheid en setting voor ons het meeste tellen. Persoonlijk ben ik geen fan van megaraves. 1000 man vind ik echt al te veel. Je moet de balans maken tussen anonimiteit en het gekende. Hoe anoniem ben je er en hoe vaak kom je er dezelfde persoon tegen? Voor mij is 500-600 man dan perfect en dus was Imprimerie een uitstekende keuze. Dat ligt op een steenworp van Brussel-Centraal, heeft een capaciteit van 500 personen en bevat de juiste setting. 

Foto  van Nachtschade
© Nachtschade

Buda is ook zo'n plek, natuurlijk. Ik vroeg me eigenlijk af hoe jullie erin geslaagd zijn daar een 24H Rave te organiseren, want zo’n feesten zijn in België zeer uitzonderlijk.

Ik had het gevoel dat we in Buda de grens konden verleggen. De locatie en omgeving maakten van de zaal de ideale plek om eindeloos veel lawaai te kunnen maken. We vroegen ook iedere bezoeker om diens naam en handtekening achter te laten. Op die manier werd het een privéfeest. 

Ik vind het ook gewoon een zalig concept. Het feest is altijd gaande, iets wat je in Berlijn ook ziet. Als bezoeker is dat ook uniek, hè. En organisaties als Gay Haze experimenteren er ook mee, dus ik denk dat het juiste moment er is om dat te pushen. Vergunningsgewijs bevind je je natuurlijk wel in een grijze zone. 

Hebben jullie een langetermijnvisie met de organisatie?

Eerlijk gezegd? Nee. Misschien short-term wel. Nachtschade leeft dankzij die hechte vriendengroep uit Halle en omstreken. Dat zijn gasten die zich daarvoor smijten, maar we worden ook wat ouder natuurlijk. We zijn allemaal 27-28 jaar, dat is vaak een punt in je leven dat je in een nieuwe fase komt. Iedereen start zijn professionele carrière of een gezin. Dus ja, wij kunnen geen langetermijnvisie ontwikkelen. We doen alles stap voor stap, maar ik denk dat we nu wel een route hebben uitgebouwd die we verder zullen volgen. 

Foto  van Nachtschade
© Nachtschade

Er zijn 2 combitickets te winnen voor Nachtschade x V23 Weekender via Instagram.

Kopfoto: © Nachtschade