Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Promo  van Artisjok Records

17/01/2024 / Dieter Holvoet

AliA lanceert haar eigen label, Artisjok Records

Het wordt een platform om jonge, beloftevolle artiesten uit haar omgeving een duwtje in hun rug te geven.

De Leuvense dj Alyah Rivière alias AliA is bekend in België en ver daarbuiten om haar verrassend uitgebreide kennis van clubmuziek en een mixtechniek waar velen jaloers op zijn. Na haar reeds erg succesvolle carrière als DJ en occasionele evenementenpromoter kan ze nu ook labelbaas aan dat lijstje toevoegen. "Een label beginnen is iets wat al een tijdje in mijn hoofd speelt, omdat ik als DJ veel promo’s ontvang van artiesten en er ook gewoon veel jonge muzikanten en producers rondom mij zijn, zowel binnenland als buitenland, die ik gaandeweg mijn dj-carrière heb ontmoet en close vrienden zijn geworden. Eén van mijn meest close vrienden is een steengoede en erg jonge producer uit Rome, XL Regular. Ik sta muzikaal echt 100% achter wat hij doet. Hij de extra push geweest om Artisjok op te starten en de eerste release is daarom ook van hem. Ik speelde al lang met de gedachte om een label te starten voor jonge artiesten die moeilijk aan de bak geraken, omdat ik daar vanuit mijn profiel misschien wel iets aan kan doen. Een platform bieden aan getalenteerde mensen die in de muziekindustrie niet allemaal een plek vinden om hun muziek uit te brengen, maar dat in mijn ogen wel heel hard verdienen."

Foto  van XL Regular, in opdracht van Kiosk Radio
© Kiosk Radio

Die persoonlijke band is echter niet het enige criterium om te beslissen of een artiest bij het label past. "Ik wil er zelf muzikaal 100% achter staan. Vanuit mijn DJ-perspectief raak ik veel verschillende genres aan en wil ik graag een bepaalde muzikaliteit terug naar boven brengen. Ik werk graag met jazz-invloeden, om die dan ook te mengen met meer elektronische muziek. Muzikaal zit er wel echt een sterk idee achter het label. Het wordt een mix van zowel liveprojecten als productieprojecten, luistermuziek als clubmuziek.", aldus AliA.

Samen groeien

Naast het puur uitbrengen van releases, wilt AliA met haar project ook graag een zekere mentorrol op zich nemen. "Ik wil niet zomaar een release uitbrengen en direct op gaan naar de volgende. De insteek van het label is om met de artiest te gaan kijken naar hoe ze kunnen groeien en bv. meer shows kunnen krijgen. Dat gaat dan ook over shows vanuit het label zelf, zoals de release party die we nu gaan doen in de Beursschouwburg. Dat kan al een goede eerste stap zijn om die persoon op een podium te krijgen. Het is dus zeker de bedoeling om een toekomstverhaal te bieden voor die artiest, in hoeverre dat mogelijk is natuurlijk. Ik ben zeker geen manager, maar het is eerder gewoon de opzet geven naar."

Coole groente

Natuurlijk hebben we ook de obligatoire vraag 'Vanwaar komt de naam?' niet aan ons voorbij laten gaan. "Ik vond het eigenlijk gewoon een leuk woord. Het is iets wat ik al lang aan het zeggen ben voor de grap tegen vrienden. Ik wil niet dat het een cheesy context krijgt, want dat vind het vaak het geval als een label de naam van een groente, fruit of soort eten heeft. Ik vind het meer gewoon een leuk woord en een coole groente, het is ook met de insteek dat er al zo veel labels bestaan en het moeilijk is om een naam te kiezen. Dit was het woord waar ik het meeste connectie mee voelde. Ik wil een verhaal uitbouwen zodat als mensen de naam van het label horen, ze niet per se direct denken aan de groente, maar dat het meer een begrip op zich wordt."

Eerste release

De eer voor eerste release op het label gaat zoals eerder gezegd naar XL Regular met zijn album Store Duties. Het album komt uit op 26 januari op vinyl en digitaal en kan nu al gepreorderd worden via Bandcamp.

Launch event

Op vrijdag 26 januari, dezelfde dag als de release van het album, gaat in de Brusselse Beursschouwburg het openingsevenement van Artisjok door. Ook daar zijn de artiesten nauwkeurig geselecteerd geweest. "Ikzelf ga een set spelen samen met XL Regular, die de eerste release uitbrengt op het label. Bruno, Moene en Soet zijn megagetalenteerde jazzmuzikanten. Jonge artiesten waar veel potentieel in zit en die zeker nog gaan groeien binnen de jazzwereld. Bass Toast is ook een jonge, bevriende DJ. En natuurlijk voorzien we ook een headliner, Shy One uit Londen. Zij is een heel gevestigde artiest, maar ik vind het ook wel gewoon leuk om gevestigde artiesten te combineren met minder bekende artiesten, zodat die twee elkaar kunnen beïnvloeden. Shy One is iemand waarmee ik al b2b heb gespeeld, we kennen elkaar ook al een tijdje. Zoals eerder al gezegd vind ik het belangrijk dat er altijd een persoonlijke connectie is met de artiesten waarmee ik werk op het label."

Kopfoto: © Artisjok Records

Hey, jij daar!

We steken met de What Happens crew erg veel tijd in het cureren van evenementen en het schrijven van artikels, maar veel feedback krijgen we over het algemeen niet. Daarom hebben we een korte enquête opgesteld, om even te checken of we het nog steeds goed doen. Heb je een paar minuten? Het zou ons gigantisch hard helpen.

Breng me naar de enquête