Afbeelding

09/06/2017 / Sophie Daniels

#REVIEW: Recondite - Theater II EP [Dystopian Records]

Lorenz Brunner - beter bekend als Recondite - heeft een nieuwe EP klaar. Na passages op verschillende festivals, zoals afgelopen weekend op Extrema Outdoor, en zijn aankomende gig op Paradise City Festival over twee weken, is hij terug van (nooit) weg geweest. Met zijn Theater II EP keert hij terug naar de oude stal van Dystopian Records van labelbaas Rødhåd. Recondite serveert ons 5 pareltjes voor de fans van mysterieuze en experimentele techno.

A1 - Theater II

Het titelnummer is er meteen boenk op. Een rustige opbouw die ons doet denken aan Recondite's eerdere producties zoals Felicity en het op Innervisions uitgebrachte Levo. Maar al snel zijn we ervan overtuigd dat dit zal omslaan in iets duisters, iets dieper. Na de opbouw krijgen we een zeer melancholisch en apocalyptisch gevoel met een donkere bass-synth. Alsof zijn muziek na het vergaan van de wereld het enige zal zijn dat er nog zal weergalmen in het universum.

A2 - Thorn

Het tweede nummer op de A-side van de EP lijkt wel even meer licht in de duisternis te brengen. Epische strijkers die ons doen zweven, net zoals bij de geniale productie Solitary Daze van Maceo Plex en Gabriel Ananda. Terwijl we mee vliegen, horen we hoe we afstevenen op onze bestemming: knallen op de verfijnde Recondite-wijze. Hoe doet 'ie het toch?

B1 - Humid Green Haze

Op de B-zijde van zijn nieuwe EP horen we dat hij kosten wat kost wil tonen wat voor een muzikaal genie hij is en legt hij de nadruk op het experimentele. We horen typische Recondite-geluiden maar een atypische baslijn die ervoor zorgt dat het tempo er wat wordt uitgehaald. Het is knap wat de Beierse producer neerzet, maar geef ons toch maar zijn stevigere werk.

B2 - Sol

Na het rustigere 'Humid Green Haze' probeert Recondite het tempo en de schwung terug in zijn EP te krijgen met deze track. Het tempo in de intro belooft veel goeds, maar wanneer we denken naar een industriële climax te gaan, gaat Recondite terug op de zweverige tour. Een verrassingseffectje, als je het ons vraagt, desalniettemin weer een stukje verfijnde muziek.

B3 - Scoop

Ken je die geluiden als je 's nachts de club achter je laat en je de bassen nog hoort weergalmen? Dat is exact het gevoel dat Recondite's laatste plaat op de Theater II EP bij ons oproept. Je voelt de duisternis van de nacht, samen met het wegebben van het geluid van je favoriete club op zondagmorgen. Aangevuld met samples en geluiden die je 's nachts in de verte kan horen. Intens maar oh zo briljant qua muzikale compositie! Dit nummer symboliseert exact de Recondite die we zouden verwachten op een label als Dystopian, terwijl we dit gevoel bij de andere nummers misschien her en der kwijt waren.

Al bij al blijft het de genie zelve, toch?

Wij kijken reikhalzend uit naar zijn live-performance op Paradise City Festival, zeker na zijn prestatie tijdens Extrema Outdoor Belgium.