Afbeelding

28/05/2016 / Sophie Daniels

#REVIEW: Johannes Heil – By Night EP

Labelbaas André Kronert strikte een klinkende naam voor de zesde EP van zijn Odd Even label. Niemand minder dan oude rot Johannes Heil prepareerde vier nummers voor het label dat techno combineert met een vleug kunstzinnigheid. Het zou geen sinecure worden want met vijf knallende voorgangers en topnummers als de Jonas Kopp remix van Terminus en meer recent Nichtcall van Boston 168 had Odd Even al een hoge standaard gezet.

Wij vreesden niet meteen een terugval want Heils releases staan garant voor een donkere, broeierige vibe die perfect in lijn ligt met het label dat techno tot zijn essentie wil terugbrengen. Eind 2015 bracht Heil nog de fel bejubelde full LP The Black Light uit op Exile. Wij waren dus zeer benieuwd wat de meester deze keer uit zijn mouw zou schudden…

Voor we aan de review beginnen moet gezegd dat de zorg voor esthetiek bij dit label erg hoog ligt. Alle releases worden ook op vinyl uitgegeven en de hoezen zijn echte minimalistische pareltjes die volledig de sfeer van de muziek aanvullen. Ook deze keer komen ze met een layout die mooi aansluit in de reeks. Je zou hun EPs collectors items kunnen noemen, ware het niet dat het om echte dansvloerkrakers gaat en het zonde zou zijn ze in de kast stof te laten vergaren.

Johannes Heil - By Night EP
Johannes Heil - By Night EP

Het is meteen duidelijk dat ook deze By Night EP geen kastvulling is en dat Heil de toestemming kreeg om alle registers open te trekken. Part One start met een stompende kickdrum en veel reverb. Dit is techno voor de grote ruimte met veel mensen, intense atmosfeer en broeierige temperaturen. De korte synth stabs en een uitgerokken, vage vocalsample geven het nummer karakter.

Part two gaat gewoon door op hetzelfde elan. Het begint iets rustiger met een rollende kick en een korte synthsample. Vel je oordeel niet te snel want al gauw bouwt ook dit nummer zich op tot een opzwepende bom. Ons deed het meteen aan The Advent denken omwille van het industriële kantje en de geniale eenvoud ervan.

Op de keerzijde de derde variatie van Heils nachtspel en naar onze mening de plaat die de EP helemaal af maakt. Na enkele maten slaat de kickdrum in en voel je meteen dat dit een speciaal nummer is. Wanneer dan ook nog eens die markante synth aan de mix wordt toegevoegd weet je dat deze plaat voor ophef gaat zorgen de komende maanden. Stilzitten is ondertussen geen optie meer, Johannes heeft ons helemaal mee.

Het laatste nummer gaat iets dieper. Waar de vorige nummers volledig open gingen blijft deze track in de meer duistere regionen. Het is nog steeds techno maar met een housy en groovy toets, meer iets voor de eerste uurtjes van een feestje als alles nog wat op gang moet komen. Part Four kabbelt rustig voort maar komt nooit tot dat extatische niveau van de eerste drie nummers. Desondanks zijn we zeker niet teleurgesteld, integendeel. Deze EP is er eentje die gezien én gehoord mag worden. Knap werk van Johannes Heil en petje af voor André Kronert die er toch weer in geslaagd is een prachtexemplaar af te leveren.

De plaats komt in juni 2016 digitaal en op vinyl uit. Ben jij een vinylfreak en heb je interesse in deze plaat? Dan raden we je aan er als de bliksem achter te gaan want hij zal –net als alle vorige– in een no time uitverkocht zijn. Wees zeker van je exemplaar en reserveer het via decks.de.

Tracklist

A1. By Night Part One
A2. By Night Part Two