Afbeelding

23/11/2016 / Raisa Moureau

#REVIEW: De:Tuned Various - Brainbox

Een stevig maal komt net van het kookvuur - de release was op 18 november - en wordt u aangeboden door het splinternieuwe label De:Tuned. Behalve het verzorgen van feesten hebben deze mensen nu ook fusiongewijs een selectie lekkere hap bereid: 25 gangen!

De nadruk bij deze bundeling van tracks ligt niet op nationale artiesten, wel op een bijna nostalgische Belgische feel. De Brainbox werd volgestouwd met voorheen ongereleasde tracks, van dj's die allen ruimschoots hun sporen verdiend hebben in de underground techno scene. Aangezien het oog ook wat wil werden deze zes vinylplaten keurig en individueel verpakt met artwork van Kevin Foakes -die van Ninja Tune- die de diversiteit aan muziek heel mooi heeft weten te vatten.

detuned-brainbox

Het compilatie-album begint met een track die wat van ambient weg heeft, maar toch net iets dwingender aanwezig is. Onmiddellijk hierna krijg je funky house te horen, verder staan ook de woorden goa, breakbeat, jungle, industrial en noise op ons blad. Zoals je leest, veel stijlen die door elkaar gehusseld zijn, al is het dan wel gebeurd op een mooie, organische manier. Hierdoor kan je als het ware eens de tanden zetten in alles wat in de Belgische elektronische muziekscene gepasseerd is.

Eén van de nummers die onze smaakpapillen net ietsje meer prikkelen is Aspirations, van PFM. Zeg niet dat de Engelse keuken niets waard is! Deze Brit brengt de Old Skool Drum 'n' Bass, die jammer genoeg soms klinkt als 'iets van toen'. De harde breakbeats, die we kennen van voor ene Netsky besloot het genre laagdrempeliger te maken, toen je nog een rugzak met drank kon binnensmokkelen op een stevig junglefeest!

Enkele nummers later hoor je een licht geflipt nummer van Christian Vogel. Edit Out Wanky Solo, een leuke titel, voor een heel leuke plaat. Denk aan techno die dendert als een trein waarvan de remmen gierend om minder vaart smeken. Mocht Blawan niet meer weten met wie nog samenwerken, wij raden hem Christian aan!

You need to go out with a bang! Kers op de taart is dan ook een gerechje van een gerenommeerd man uit Nederland, Speedy J. Hij is al bekend sinds 1991, toen hij zich met Pull Over aan de Europese technowereld voorstelde. Ook nu nog blijft hij met zijn ketels rammelen dat het een lieve lust is! Met een geluidsexperiment, een obscuur klinkende track die bijna uit zijn voegen kraakt, toont Speedy J aan dat hij zichzelf gebleven is en op zoek blijft gaan naar vernieuwende manieren om zijn publiek bij de pinken te houden. Het koffietje om af te sluiten kan gerust worden overgeslagen, Halvemaan houdt je nog even wakker.

Wie goesting gekregen heeft in meer kan zich deze mooie editie (waarvan er slechts 300 geperst zijn) cadeau doen, meer info vind je op de facebookpagina van De:Tuned.