Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto Linear Straight

09/05/2016 / RAISA MOUREAU

#INTERVIEW: Linear Straight

We zaten eens rond de tafel met Glenn Keteleer, een muzikale duizendpoot actief onder verschillende aliassen. Je kent hem waarschijnlijk als Radical G, zijn solo alias waarin hij al jaren actief is in de EBM (electronic body music) / elektro scene. Dave Clarke heeft door de jaren heen bijna elke release van hem plat gespeeld en hij krijgt meer en meer support van liefhebbers van het donkere genre. Ja, deze jongeman heeft zijn strepen in de muziekwereld ondertussen echt wel verdiend.

Ongeveer anderhalf jaar geleden wilde Glenn resoluut de techno scene induiken onder een nieuw alias, Linear Straight. Nadat we enkele sappige verhalen mochten aanhoren van hoe hij als 17-jarige met Marco Bailey naar Zaragoza trok om te draaien in zijn witte Levi’s broek, was het tijd om Linear Straight te leren kennen.

What Happens - Dag Glenn! Hoe beschrijf je de stijl van Linear Straight?


Glenn Keteleer - Het is, zoals de naam eigenlijk al zegt, lineair. De techno is rechtdoor, een strak ritme in combinatie met vette soundscapes. Kenners durven het woord tunneltechno wel eens in de mond te nemen. Ik wil me eigenlijk een beetje onderscheiden door niet zomaar te beuken maar door mijn muziek atmosferisch in elkaar te steken.

Ik probeer te draaien op een manier waarop er dimensie in mijn set zit, space is the place… and beyond. Dit is tegenwoordig niet zo makkelijk in dit genre, veel tracks klinken hetzelfde en hebben weinig identiteit. In sets die ik hoor passeren, zit soms weinig diepgang. Een top 10 aan elkaar rijgen kan het kleinste kind met de juiste oefening maar dan sta je nog wel ver van het begrip artiest.

WH - Wat is er voor jou belangrijk in een goed nummer?


Glenn - In muziek moet een verhaal zitten, een gevoel. Ik probeer echt emotie te steken in elk nummer dat ik maak. Dat deed ik altijd al en dat doe ik ook bij Linear Straight.

Eigenlijk ontstaan sommige tracks gewoon door een jam in de studio met wat laat ons zeggen artisanale sequencing (lacht). Ik probeer meestal ook zoveel mogelijk spectrum qua frequentie uit één bepaalde klank te halen. Na een aantal jaren zwoegen ga je de lat van het hele productiegebeuren een flink stuk hoger leggen voor jezelf, vooral qua eigen sound, punch en productie.

Mijn basic sound kan soms iets heel simpel zijn maar kan doorheen de track groeien tot een echte lead sound door middel van effecten. Sinds ik de modulaire wereld combineer met analoge synths en een creatieve DAW, is er voor mij een nieuwe wereld opengegaan. Het is terug dikke fun om te producen. Je hebt echt eindeloos veel opties, dat was vroeger veel minder het geval.

WH - Heb je het gevoel dat je met Linear Straight opnieuw moet beginnen of zijn er door het verleden veel deuren voor je open gegaan?


Glenn - Als je in de muziekwereld zit, gaan er altijd deuren voor je open. Ongeacht wat je doet. Of het de juiste deuren zijn, is weer een ander verhaal. Het is een kleine wereld en uiteindelijk is iedereen met dezelfde passie bezig: muziek. Zelfs als je op de backstage van Tien Om Te Zien staat, kom je de volgende dag thuis met een ervaring of contact rijker, ook al is die persoon actief in een heel ander segment van de muziekindustrie.

Ja, de leerschool en jaren ervaring zijn een soort van maturiteit waarvan ik geniet. Maar ik denk niet dat ze mij op de affiche zetten omdat ik onder een ander alias succesvol was. Je moet jezelf nog steeds bewijzen op het moment zelf, praatjes verkopen kan iedereen. Een jonge vogel die te vroeg fluit, wordt dikwijls later op de dag door de kat gevangen. Dat vertelde mijn grootvader me altijd als ik begon te zweven tijdens mijn jonge jaren, Ookal ben ik geen 20 meer, ik moet nog dagelijks aan die zin denken.


WH - Je lijkt een man met een plan, of zien we dat verkeerd?


Glenn - Bwa, een plan. Ik heb nooit echt een plan gehad, dat maakt me ook een vrije vogel. Doordat ik door de jaren heen met veel mensen heb mogen samenwerken en nog altijd samenwerk, is het voor mij steeds aantrekkelijk gebleven. In deze tijd is het een privilege om onafhankelijk te zijn.

WH - Hoezo?


Glenn - Op professioneel vlak ben ik van niemand afhankelijk hoewel ik wel heel graag samenwerk met leuke mensen. Op dit moment ga ik me wel even focussen op Linear Straight zelf, daar heb ik even behoefte aan. Ik zit in een periode waar ik ontzettend veel inspiratie heb maar het lukt me maar niet om dit om te zetten in muziek omdat ik te weinig tijd heb.

Ik wil nog zo veel emotie de wereld insturen via mijn tunes… Tijdsnood is echt mijn grootste vijand. Je kan als producer niet op voorhand zeggen van, morgen om negen ga ik een track maken. Het moment van inspiratie kan even goed om vijf uur ‘s nachts plaatsvinden. Eens het idee er staat, wordt het een technische klus, dat is al makkelijker te plannen.

Samenwerkingen zijn soms ook moeilijk. Als ik samen met of voor iemand een track maak, investeer ik eigenlijk ook in die persoon, terwijl ik eigenlijk ook iets voor mezelf kan maken. Ik heb jarenlang support gegeven aan andere artiesten zonder zelf in the picture te staan, dat is niet makkelijk. Op een bepaald moment moet je kunnen zeggen, nu is het tijd voor mezelf!

WH - Er zijn ongetwijfeld jonge producers die naar jou opkijken. Naar wie kijk je eigenlijk zelf op?


Glenn - Productief dan bedoel je? Wel, er zijn een aantal artiesten in het genre die me tot op de dag van vandaag nog steeds verbazen en zichzelf bewijzen op productief vlak. Denk maar aan Dave Clarke, Black Asteroid, Pfirter, Slam, Gary Beck, Bas Mooy, The Advent, Jeroen Search, Johannes Heil, Lewis Fautzi, Uvb, Ansome, Perc … Er zijn zoveel goede tracks van goede producers.

Ook in ons land onder mijn vrienden of collega's zitten toch wel straffe gasten, denk maar aan Peter Van Hoesen, hij maakt echt coole dingen. Je hebt natuurlijk ook vaste warden zoals Redhead, Tom Hades, Franssen, Ortin Cam, Tom Dazing, F. Bauduin, I Can’t, HNDRK, Locked Groove,… Enfin te veel om op te noemen en dan spreek ik me enkel uit over techno artiesten.

België doet goede dingen op internationaal vlak, nog steeds. Recent tekende Amelie Lens nog op Pan Pots label Second State en Miss Charlotte De Witte zit op Turbo Recordings. Dan heb je nog Marco Bailey met zijn, nog steeds scorend, MB electronics label, Renaat en Sabine met R&S, Krizz met Token, Didier die een vaste waarde blijft met Coincidence Records, Trish Van Eynde komt met Electric Art recordings opzetten en wij, F. Bauduin en ik mogen met Kaskaderi ook niet klagen.


WH - Zagen we nu recent een beeld waarop jij en Jeroen Search samen aan het jammen waren?


Glenn - Ja, dat klopt! in de ADE aftermovie (lacht), toch iemand die het gemerkt heeft. Ik heb Jeroen daar inderdaad ontmoet, het is iemand waar ik al zeer lang bewondering voor heb. Search blijft wat wij noemen proper techno.

Jeroen en ik zijn op ADE beginnen jammen in de Roland Booth op een TR8, een TB3, MX1 en de boutiques, het klonkt zoals een uurwerk. Ik heb alvast de ruwe beelden eens opgevraagd. Misschien duiken we binnenkort gewoon de studio in voor een samenwerking… Of heb ik nu teveel gezegd? (lacht)

WH - Je praat over een samenwerking met Jeroen Search, zitten er nog samenwerkingen aan te komen?


Glenn - Laatst ben ik naar Amsterdam gegaan voor een sessie in de studio met Oliver Kucera. We hadden echt een goede sound samen. Oliver zorgde met z'n 707, 606 en TR8 voor de beats, ik had een sh101 mee met een sbx1 syncbox en de modulaire effects van Roland.

Vlak voor we alles wilden opnemen, na laat ons zeggen 4 uur jammen van pure rechtdoor techno, trok hij ineens alle kabels van zijn studio uit. (lacht) Maar werkelijk alles, elke stroomadapter, audio/midi kabel, gewoon clean desk.

Ik verklaarde hem gek maar Oliver vertelde mij dat hij dit altijd doet. En ja, inderdaad alles klonk zoals ervoor en de werkdesk was weer iets properder. Oliver is een straffe producer, iemand die zijn vak kent. We hebben enkele nummers opgenomen en er komt een Djax Up Beats aan van ons beiden, of we het kind een andere naam gaan geven is nu weer het euvel. Voorlopig houden we het op Kucera & Straight als ik me niet vergis.


WH - Welke plaat zou je opgooien om het publiek aan het dansen te krijgen?


Glenn - Maar het publiek is altijd aan het dansen! Zo denk ik er niet over na, je levert een artistieke prestatie dus je bent vrij. Als ik echt mag kiezen, zet ik een rechte 909 kick op, gewoon zo live van een drumcomputer, meer niet, dat werkt altijd.

WH - Heb je nog releases die eraan zitten te komen voor Linear Straight?


Glenn - Ja zeker! Voorlopig staan volgende remix releases op het programma:

Ortin Cam -Buck em down- (Linear Straight rmx) op Gobsmacked Rec
Oliver Kucera –GROEN- (Linear Straight rmx) op Green Fetish Records
Trish Van Eynde –Goon- (Linear Straight rmx) op ELECTRIC ART RECORDINGS
I Can't & Minus7 -Replicate- (Linear Straight rmx) op TBA

Maar er komen natuurlijk ook eigen tracks/EP's aan. 12 origineels zijn uitgestuurd en allemaal getekend. Meer info komt er als er officiële berichten komen van de rechthebbende kanalen.

In september komt er een topper aan. Ik producete een track ter nagedachtenis van een overleden vriend, deze release is voor mij speciaal, en dan nog op dit label. Ik mag het label jammer genoeg nog niet verklappen! Maar het wordt magisch.

WH - Nog een finale vraag, als we deze nieuwe releases graag eens live willen meepikken, waar kunnen we je binnenkort nog spotten?


Glenn - Zondag 15 mei sta ik op Extrema Outdoor waar je me aan het werk kan zien op de Feestgedruis stage, diezelfde avond draai ik ook op de afterparty in Club Vaag met 909 goochelaar Jeff Mills, Klank en Ode Maen. Ik kijk er dus geweldig naar uit! 12 augustus draai ik op Aftrsun festival op de Vlammenwerper/Decadance stage. Er komen nog een aantal zomerdata aan in Belgie waar ik nog geen info over kan geven, het belooft een mooi jaar te worden.

De andere helft van de zomer zit ik helaas in Zuid Amerika voor een tour. Maar dat is voor een ander concept, Neon electronics, maar ik stel voor dat we dat houden voor de volgende keer!

Hierna kregen we nog even de kans om met Linear Straight de studio in te duiken waar we enkele van zijn nieuwe releases te horen kregen. Wees maar zeker, er zitten echt enkele heerlijke technopareltjes tussen.

Foto credits: Kovasphotography