Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Afbeelding

18/09/2016 / Raisa Moureau

#INTERVIEW: Stanny Franssen & Ortin Cam

Op een mooie zomeravond hadden we de eer om samen te zitten met twee mannen die al heel wat op hun techno palmares hebben staan. De buhne van Fabric Londen, Lowlands, I Love Techno en Nature One zijn ondertussen bekend terrein voor deze dj's. Maar ook landen als Australië, Japan en Colombia hebben geen techno geheimen meer. We hebben het hier over Ortin Cam en Stanny Franssen. Twee Limburgers met een overvloed aan ervaring die elkaar leren kennen na hun hoogdagen en de handen in elkaar slaan. Daar wilden we nu toch wel eens het fijne van weten.
 

What Happens - Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?

Stanny Franssen - Op een gekke manier.

Tom Macoye - Eigenlijk wel ja, eigenlijk wel. Twee jaar geleden kregen we allebei het verzoek om een remix te doen voor het Australische label Elektrax Recordings. Later stuurde hij de remix van Stanny naar mij en de mijne naar Stanny. En ik dacht, seg da’s wel vet eigenlijk! Ik ga Stanny eens een mailtje sturen.

Stanny Franssen - En we zeggen het nog altijd. Het is echt heel grappig dat we, als twee Limburgers, elkaar nog nooit eerder zijn tegengekomen. We wonen nog geen 20 kilometer van elkaar. Maar mijn hoogtepunt was eigenlijk voor dat van deze jonkie, en toen hij aan de top stond, was ik al aan het afbouwen.

WH - En toen dachten jullie van, kom we trekken de studio in?

SF - Tom heeft heel veel dezelfde interesses, zoals verzamelen. Misschien wel op andere vlakken (lacht). We hebben beiden onze piek gehad en veel meegemaakt op het vlak van draaien en producen. Nu is het back to the roots. Hoe het allemaal begonnen is, gewoon voor de fun. We trekken de studio in, maken een paar plaatjes en dan is het aan Tom om deze naar labels uit te sturen.

TM - Ja, ik heb nog veel connecties van back in the days, dus dat is een beetje mijn winkel. Ik ken nog veel dj’s en producers, en dan stuur ik even een mail van hé kijk, dit hebben we gemaakt en ik denk wel dat dat iets voor jullie kan zijn.

Op een bepaald moment in je carrière word je meegesleurd en moet je gewoon een aantal gigs per week doen. We willen niet meer dat het van moeten is, we willen er gewoon plezier uithalen.

Stanny Franssen

WH - En op welke labels gaan jullie zoal releasen?

TM - KMS records - Kevin Saundersons label, Bush Recordings, Planet Rhythm en volgend jaar staat Ovum Recordings –Josh Winks label- nog op het programma. Maar ja, we hebben allebei al op veel verschillende labels uitgebracht, kennen de hoofdrolspelers in de scene en dan is de barrière om iemand te contacteren natuurlijk veel kleiner. Trouwens, Stanny is de enige Belg die ooit een plaat op Cocoon heeft gereleased.

WH - Zijn er in de nabije toekomst plannen om samen op een event te draaien?

TM - We zijn er al heel lang mee bezig en we hebben ook al een aantal aanvragen gehad. We zijn 1) drukbezet en 2) kieskeurig lui (lacht). Nu hebben we 28 november een booking in Brugge toegezegd, dus we moeten gewoon. We hadden zoiets van: we moeten een booking aannemen en dan gaan we er tijd insteken. 2 maanden geleden hebben we in Magdalena in Berlijn gespeeld en onze set was gewoon nog niet klaar (lacht), dus we hebben gewoon allebei afzonderlijk een set gedaan.

WH - En hoe gaan jullie dat aanpakken in Brugge?

SF - We gaan voor 2 mixers, 4 cd-spelers en dan samen jammen! We maken een selectie van 100 – 200 – 300 tracks en daar doen we het dan mee.

WH - Jullie hebben allebei hoogdagen gevierd in technoland. Hoe vinden jullie dat de scene doorheen de jaren veranderd is en wat vinden jullie van die evolutie?

SF - Slecht. Vroeger werd je geapprecieerd voor de dingen die je deed. Nu is het meer van: ik doe iets voor jou, jij doet iets voor mij – anders heb je geen bookingen. Vroeger was dit misschien een klein beetje maar tegenwoordig is het gewoon uit balans.

TM - Hm, niet per se vind ik. Vorig jaar had ik echt veel bookingen en ik heb niets terug moeten doen. 

WH - Kan je een voorbeeld geven?

TM - Ik zal eens een voorbeeld geven! Vorig jaar was er een kerel in Frankrijk die mij wilde booken. Ik doe soms wel A&R werk, ook voor Elektrax Recordings bijvoorbeeld. Hij wilde dat ik ervoor zorgde dat hij een release op Elektrax Recordings kon tekenen, en dan zou hij mij twee keer per jaar booken. Zo van die deals zijn dat. 

WH - En wat vinden jullie over de kwaliteit van de techno, is die erop vooruit gegaan?

SF - Ja en nee. Labels die vroeger groot waren, hebben veel pluimen verloren. Maar er zijn ook andere labels die veel pluimen hebben bijgekregen.

TM - Ik vind bijvoorbeeld dat Token records een mooie weg is ingeslagen. Zij brengen mooie, experimentele techno naar voren. Wie ik qua dj heel goed vind is de Waalse Fabrice Lig, hij doet dit jaar gewoon een album op Carl Craigs label Planet E. Niemand besteedt hier aandacht aan omdat niemand het weet. Gewoon een Belg die een album doet op Planet E, ik had echt zoiets van wow, what the fuck.

10 jaar geleden deed je een release op Drumcode of Cocoon en je wist gewoon dat je 20 of 30 bookingen extra had - Bam, simpel. Als je dat tegenwoordig doet, kan het zijn dat je wordt opgepikt maar er is geen zekerheid.

WH - Wat vinden jullie de beste plaat die jullie ooit hebben gemaakt?

-hele lange stilte en krakende hersenpannen-

TM - Dat is echt een hele moeilijke. Wat de meest succesvolle is geweest, dat weet ik wel. 1) de I Love Techno Anthem en 2) Panic At The Disco op Drumcode. En het maffe is, nu zoveel jaar later vragen ze mij nog altijd voor die platen. Qua succes zou ik dus deze twee platen zeggen.

SF - Voor mij persoonlijk, eigenlijk een van onze meest recente EP’s: Trapez

TM - Ja eigenlijk wel!

Stanny en Tom in koor - Return Of The Sun he!

TM - Ja awel he ja, da’s eentje die eruit springt.

WH - Hoeveel tracks hebben jullie nu klaar als duo?

TM - We hebben zo’n drie maanden gewerkt aan 14 tracks. We werken in cyclussen. We gaan de studio in en werken drie à vier maanden aan drie tot vier platen, dan laten we dat nog even rusten. Masteren en mixen doet Stanny dan, dat is zijn winkel en vervolgens stuur ik de nummers uit. Eigenlijk volgt dat elkaar allemaal mooi op. Nu zijn we bijvoorbeeld bezig voor de release op Ovum Recordings, volgend jaar in het voorjaar. Die plaat is bijna klaar. 

WH - Wat vinden jullie de beste plaat die ooit gemaakt is?

-in minder dan 1 seconde-

TM - Electric Deluxe van Speedy J – simpel, klaar, that’s it.

SF - Moeilijke vraag weer he.

TM - Nee, voor mij eigenlijk niet en ik kan zelfs een top drie geven.

1) Electric Deluxe – Speedy J

2) Double O - Laidback Luke

3) LA Rock – Vitalic

SF - Voor mij in willekeurige volgorde. Surgeon met zijn eerste Downwards, de Downwards 6 eigenlijk. Downwards 6 is de eerste Downwards, iedereen zegt – Hé waar is Downwards 1-5 maar die is er gewoonweg niet. Volgende in de rij Hardfloor, omdat ik nog altijd een Acid fan ben. Tenslotte een meer recente, Peter Horrevorts met Bloody Hands.

WH - Hoe is jullie dj-carrière gestart back in the day?

SF - Bij mij is het begonnen met Front 242.

WH - (in koor) Watte?

SF - Front 242, absolute wereldtop in de EBM scene. Ik ben begonnen met New Beat, kocht een eerste synth, een tweede en dan moet je een mengpaneel kopen want je wil dat samen doen. Front 242 is echt een belangrijke pion in mijn leven geweest. 

WH - En hoe ben je dan naar techno overgestapt?

SF - Evolutie… In 1994 speelde ik in de Montini en dan leer je andere dj’s kennen. Op dat moment kon ik nog niet producen, maar ik was echt gepassioneerd dus ik probeerde. In die tijd moest je nog hardware kopen dus ik gooide er veel geld tegenaan. Je doet een hele investering dus je wil echt goede dingen maken. De dag van vandaag bestaat er ook veel software en is een dj-carrière toegankelijker voor een groter publiek. Maar dj zijn is meer dan gewoon een programmake downloaden.

’t Is niet omdat je Word op je MAC of PC hebt, dat je een boek kunt schrijven. Je moet er ook feeling voor hebben.

Stanny Franssen

WH - En jij Tom, hoe ben jij aan de bak geraakt?

TM - Het begon toen ik een jaar of 16 was. Een jaar later stond er een advertentie in Move-X –een boekske van terug in de tijd- van Headroom music. Zzino – labelpatron- was op zoek naar demo’s en ik dacht dit is hét moment. Ik flanste zo’n vier nummers in elkaar en stuurde een CD op. Twee weken later belde Zzino me op: “We gaan dit uitbrengen!”. 

WH - Wat is het mooiste dat je als dj hebt meegemaakt?

SF - In 1997, 2001 en 2004 touren door Australië. De openheid van het volk, het land op zich, Australië rocks. 

WH - En wat is het chiqueste event waar jullie ooit hebt gestaan?

SF - Lowlands. Ik was echt zenuwachtig want ik moest na Bassment Jaxx draaien, in dezelfde tent. Ik hoor jullie al denken, rare combo maar dat is echt de Nederlandse cultuur – heel open minded. Maar dus Lowlands, dat is echt een massa volk, heel indrukwekkend. Het was een unieke beleving.

TM - Of je nu in Fabric in Londen staat of in de Zoo in Hasselt, je moet altijd je best doen als dj. Het kan zijn dat die 50 mensen die voor je in de Zoo staan veel gemotiveerder zijn dan de massa in Fabric.

Heb je de smaak te pakken van dit duo en ben je benieuwd naar meer? Alstublieft: