Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Pukkelpop

13/08/2017 / Raisa Moureau

#INTERVIEW: de mannen van de techno op Pukkelpop

Elk jaar zorgen ze er opnieuw voor dat jij tijdens Pukkelpop naar de elektronische revelaties van het moment kan gaan. Ze zetten bekende artiesten zoals Dave Clarke, Robert Hood, Richie Hawtin en Paul Kalkbrenner in de Castello, Boiler Room en de Dance Hall. Onbemind talent krijgt de kans om te experimenteren in de Booth en de Lift. Wij hadden een praatje met Eppo, Kim en Simon over de elektronische programmatie van Pukkelpop.

What Happens - Jullie weten elk jaar elektronisch talent te strikken. Zo ontdekten we hier in 2012 Blawan die toen nog niet bekend was. Hoe beginnen jullie elk jaar die zoektocht naar het talent van het moment?

Kim: We gaan zelf sowieso veel naar andere festivals om te zien wat er leeft. Als ik bijvoorbeeld naar Dekmantel ga, dan probeer ik toch om naar zo veel mogelijk dj’s en stages te gaan om nieuwe muziek te ontdekken. Online doen we ook onze research. We luisteren naar setjes op de radio of op het kanaal van Boiler Room en we houden nieuwe releases in het oog. Als het goed klinkt en we vinden het leuk dan gaan we verder kijken op de social kanalen van de artiest, Resident Advisor of andere blogs. Behalve de pers is er nog een belangrijke factor en dat is uiteraard het publiek zelf. We gaan online en offline de reacties checken van de mensen. Als een aantal punten matchen, dan gaan we kijken waar we die artiest kwijt zouden kunnen: in de Castello, de Boiler Room of de Booth is dat meestal voor elektronische artiesten.

WH - Stel als jullie een onbekend talent tegenkomen op Soundcloud, zijn jullie dan vrij om deze artiest te booken op Pukkelpop?

Eppo: Ja, in principe wel. Dat is ook wat we doen met de komst van stages zoals de Booth en de Lift. Je doet onontgonnen talent geen plezier met ze een plek te geven in de Boiler Room. Het is veel leuker om deze mensen te zetten op een klein podium waar mensen echt naartoe gaan om iets nieuw te ontdekken. Net zoals jullie Blawan in de Castello hebben ontdekt een paar jaar geleden…

WH - Hoe is Blawan toen op Pukkelpop terecht gekomen?

Eppo: Ik werkte op dat moment heel nauw samen met een booking agent waar ik veel vertrouwen in had. Ik wist dat wanneer zij iemand vertegenwoordigde, dat het sowieso een goede artiest ging zijn. Dat is net zoals wanneer je de booking agent van The Foo Fighters voor je hebt en die stelt een nieuwe, jonge band voor - dan weet je dat je goed zit. Dikwijls groeien die artiesten door. Enerzijds omdat ze een goed netwerk hebben en anderzijds omdat ze talent hebben. Nu we meer kleinere podia hebben, proberen we zeker in te zetten op dat onbekend talent. Op podia zoals de Booth en de Lift kun je nu eenmaal meer experimenteren.

WH - Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Een dikke maand geleden cancelde Len Faki. Hoe gaan jullie hiermee om?

Eppo: We vloeken eerst (lacht).

Kim: Ha ja, dat wou ik ook als eerste zeggen.

Eppo: En dan ja… Je moet ook tegen 99% van de artiesten ‘Nee’ zeggen dus je weet wel wie er ongeveer op tour is. Dan kijk je naar wat andere festivals op dat moment doen zoals Lowlands. Nu voor Len Faki hebben we Maceo Plex als vervanger, dat was wel heel toevallig aangezien we hem eerst moesten afwijzen…

WH - Dus het was eigenlijk een geluk bij een ongeluk?

Eppo: Ja, zo kun je het wel zeggen. Als een artiest cancelt, dan is het geen garantie dat je iemand van hetzelfde niveau in de plaats kunt laten performen. Dat was nu wel het geval.

WH - Vorig jaar cancelde Eric Prydz de dag zelf, toen kozen jullie voor Amelie Lens als vervangster wat achteraf een immens succes bleek…

Kim: Ja, als een artiest de dag zelf cancelt, dan moet je lokaal zoeken. De wei stond bomvol voor Amelie Lens, dat hadden we toen niet verwacht.

WH - Een paar jaar geleden primeerde dubstep en drum and bass onder jullie elektronische acts. Hoewel deze genres zeker aanwezig blijven op Pukkelpop zien we toch dat er een switch is en dat zeker dit jaar techno toch wel primeert. Is dit iets dat jullie in de toekomst gaan blijven doen?

Kim: Ik geloof zeker dat de techno hype nog wel even gaat blijven duren. Maar je weet nooit hoe het gaat evolueren en wat de kwaliteit ervan blijft. Wij kijken natuurlijk ook naar het soort techno dat we programmeren. Niet elke soort techno past bij Pukkelpop… Het valt moeilijk te voorspellen hoe dat in de toekomst zal evolueren.

Simon: Ik denk dat het in de toekomst ook wel de bedoeling is dat we niet enkel volgen wat het publiek wil maar dat wij ook artiesten gaan booken waarvan we denken dat het publiek hen goed zal vinden. Het fijne aan Pukkelpop is dat elke bezoeker wel een nieuwe artiest ontdekt of een nieuw genre ontdekt.

Eppo: Om maar even terug te komen op het verhaal van Blawan. Dat jaar stond de Boiler Room vol met drum and bass. Techno was ‘dood’ op dat moment. Maar toch voelde je dat er een hele onderstroom aan de gang was met acts zoals Karenn en Blawan in de Castello. En daarom hebben we nu die kleinere stages om te experimenteren met genres. Op die stages kunnen we aanvoelen wat het doet met het publiek.

Simon: We merkten de laatste jaren wel dat die vraag naar elektronische muziek groter en groter werd. Als je keek naar de Boiler Room en de Castello, die stages stonden altijd helemaal vol. Maar onder die mensen heb je ook altijd connaisseurs of mensen die graag experimenteren. Die mensen kunnen nu ook terecht aan de Booth en de Lift. We moeten natuurlijk ook eigen blijven aan wat Pukkelpop is - een festival dat buiten de hokjes denkt. Pukkelpop is een festival waar iedereen we zijn goesting kan vinden. Je hebt mensen die een hele dag aan de Mainstage en de Marquee staan of festivalgangers die een hele dag in de Boiler Room staan te dansen… Maar je hebt ook mensen die door de dag bands gaan ontdekken aan de Mainstage en de Marquee en die pas ‘s avonds afzakken naar de Dance Hall, Boiler Room of Castello.

WH - Gaan jullie tijdens het festival zelf ook eens gluren aan stages zoals de Booth en de Lift om te kijken hoe het publiek reageert? Of jullie inderdaad een nieuw talent ontdekt hebben?

Eppo: Simon woont op de Booth.

(lachen)

Simon: Vorig jaar hebben we gemerkt dat de Booth echt wel goed gewerkt heeft. De reacties waren héél positief dus dan merk je wel dat het publiek nood heeft aan zo’n stage. Daarom zijn we er dit jaar mee verder gegaan. Kim, Eppo en ik zijn dit jaar weer heel tevreden over de artiesten die we uitnodigen op deze stages.

WH - Jullie bestaan al meer dan twintig jaar, er zijn doorheen die jaren al enorm veel artiesten uit de techno scene  de revue gepasseerd. Zijn er nog artiesten die jullie eens graag zouden willen uitnodigen of hebben jullie iedereen al gehad?

Kim: Dat hangt een beetje van het moment af… Er zijn er zeker maar het moet gewoon kloppen binnen het Pukkelpop-plaatje.

Simon: Inderdaad. Een bepaalde artiest kan heel goed zijn in een club maar is niet per se goed op een festival. We proberen ook altijd te kijken naar de frequentie waarmee de artiest naar België komt. We willen liever niet dat een artiest op één zomer drie tot vier festivals in België doet. De act moet uniek blijven voor ons publiek.

WH - Carl Cox draaide ooit op de Mainstage van Rock Werchter. Is dat iets wat jullie ook ooit zouden doen, een dj-set op de Mainstage?

Eppo: Ik zou dat eventueel wel zien zitten maar het publiek heeft ook een bepaalde verwachting van de Mainstage. We hebben wel elektronische acts gehad van The Prodigy, The Chemical Brothers en Soulwax maar daar zit natuurlijk nog een hele productie achter.

WH - Wie willen jullie dit jaar zélf sowieso zien?

Kim: Er zijn dit jaar echt veel acts die ik zeker niet wil missen. Ik probeer om zo veel mogelijk te gaan zien maar er kan altijd iets voorvallen, zoals een artiest die cancelt, waardoor ik backstage aan de bak moet.

Simon: Ik kijk vooral uit naar de lokale acts. Die artiesten bereiden zich altijd goed voor en gaan er volledig voor.

Merci Eppo, Simon en Kim!

Benieuwd naar wie wij dit jaar sowieso willen zien op Pukkelpop? Bekijk dan hier onze ultieme to-do list.